Lorelai & jag

Har du sett Netflix’s Ett år med Gilmore Girls?

Om du sparar den till senare skall du kanske inte fortsätta läsa. Detta inlägg innehåller smulor av ”spoilers”.

Men du kommer väl ihåg Lorelai, Rory och alla andra i den lilla staden Stars Hollow i långköraren Gilmore Girls?

Säsong 2016 (för det är bara en säsong) består av fyra avsnitt. Vinter, vår, sommar och höst.

Lugn, lugn det här är ingen recension, jag har en helt annan poäng med mitt inlägg.

Tadaa! Här kommer den.

I den gamla långköraren, och i ”vad hände sedan”-uppföljaren Ett år med Gilmore Girls blev jag då och då småirriterad på människorna runt Lorelai. Jag tyckte att dom ibland var lite okänsliga till Lorelai´s känslor. Mamman, dottern, sambon (Luke).

Ett exempel på detta uppstod i avsnittet Höst när Rory kom på att hon ville skriva en bok om sig själv, sin mamma Lorelai och deras liv. Lorelai säger nej, hon vill inte att dottern skall skriva om henne.

Rory gör det hon gör bäst. Tänker på sig själv (förlåt). Blir arg. Hon tycker Lorelai är oförstående. Hon Rory, behöver ju det här, kan mamman inte se det. Jag gillar Rory. Men …

I samma avsnitt dras det lite till sin spets mellan Lorelai och Luke. Dom pratar inte med varandra som tidigare. Kanske har dom glidit isär? Lorelai åker bort på en resa (för att komma till insikt?).

Och Luke gör det han gör bäst. Ingenting.

Varför blev jag så illa berörd? Lorelai är ju ”som hon är”, det går garanterat att se detta ur flera än Lorelai’s perspektiv.

Då slog det mig.

Jag identifierar mig med Lorelai av någon anledning. Eller rättare sagt hennes situation/relationer. Den självklara ungen. Den ”för givet tagande” partnern som liksom så många andra människor lever i plattityden – ”Du får ta mig som jag är” (det sista kan med fördel läsas med lite tillgjord gubbig röst). Allt det där kändes bekant.

Jag älskar min barn! Men det är ingen picknick att ha tonårs/ungvuxna barn. Det är en sak att villkorslöst älska småbarn, en helt annan (och mer utmattande?) sak med stora/vuxna barn. Och även om man är helt med på att som förälder generöst hälla självförtroende och stöd över sina barn hela livet resulterar det ibland i att man känner sig mer än lovligt dränerad.

Min sambo tar mig ju egentligen inte för givet. Men du vet hur det kan vara mitt i vardagen.

Luke tar inte Lorelai för givet heller, visar det sig till slut (med dunder och brak).

Och Rory och Lorelai möts halvvägs.

Ja sådant är ju livet.

Men tänk att Gilmore Girls skulle vara en sådan ”trigger” av undertryckt vrede.

DEN chocken 👀 !!!

3 thoughts on “Lorelai & jag

Add yours

  1. Jag älskade verkligen den serien av just det skälet. Insåg tidigt att jag identifierade mig lite med många olika karaktärer i olika avsnitt och ofta var det små triggers som fick mig att tänka till. Önskar de kunde fortsätta. Det är det värsta med bra serier, de tar slut.

    Liked by 1 person

Kommentera

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

Sällsamt

Skrivsällskapet Sällsamts gemensamma hörna i kommunikationsrymden

Carola Strömstedt

Om nordisk fantastik och mitt eget skrivande

Johannas Deckarhörna

Litteraturblogg med förkärlek för det förskräckande

En chick-lit-karamell blir till

Om allt från spretig synopsis till rigorös redigering

Anethes författardröm

Första Feelgoodromanen i en trilogi som utkommer i augusti/september

Berättande

- om att skriva på en bokserie. Och allt annat.

Skriva läsa leva

om skrivprocessen, ungdomsböcker och en del annan litteratur

KAROLINA 1875

EN BLOGG OM SLÄKTFORSKNING

eva karlssons blogg

OM ATT SKRIVA OCH ATT SKRIVA OM

Försvinner och stannar kvar

En blogg om skrivande och läsupplevelser

Carola Holtan Segerlund

Skrivbloggen om min skrivande väg mot författarskapet

Fredrikas blogg

Vardagsbilder och vykort "till mig själv"

Läsa och Skriva

Ett personligt bloggiversum om litteratur och skapande.

Kan jag bli en författare?

Funderingar och uppsnappat kring skrivprocessen - en väg mot författarskap

The Writeful Blog

"There's nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and open a vein." Ernest Hemingway

Signerat Dezmin

Det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö

Drömmen om en bok

En aspirerande författares vardag

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

