BOKTRAVAR, VARDAGSRUMSBIBLIOTEK & STORHETSVANSINNE

Jag erkänner att jag är boksamlare.

Min dröm har alltid varit att förestå en bokhandel med hyllor från golv till tak med böcker. Gamla böcker, nya böcker, storsäljare och bortglömda böcker i en salig oreda. Och JAG skall såklart veta allt om alla böcker och författare så att jag kan berätta små anekdoter om dessa för alla kunder och besökare som vill lyssna. Det skall finnas kaffe att köpa i min bokhandel och fåtöljer att sitta i. Musik skall spelas i precis rätt volym från en gammal vinylspelare i ena hörnan.

Det vore drömmen.

Under en tid när jag tonåring drömde jag om att bli bibliotekarie. Och när jag var riktigt liten brukade jag leka bibliotek i vårt vardagsrum. Jag tillverkade egna lånekort och sådana där ark som bibliotekarierna skrev/stämplade och lade i boken ”förr”.

Jag lekte ofta med böcker som barn. Stoppade dom i dockvagnen jämte dockan och drog runt med dom. Lekte affär med dom och ibland låtsades jag vara lärare som hade högläsning ur böckerna. Jag kunde ju inte läsa än då, så jag fick helt enkelt hitta på.

Med läskunnigheten kom nya lekar. Jag brukade läsa högt i en gammal bandspelare min pappa hade. Jag gjorde om min röst för att passa in i dialogerna. Jag minns att jag tänkte att jag hade en bra ”läsröst” fram tills jag lyssnade på ett av banden jag spelat in. Hela min värld blev svart för en tid när jag insåg att jag inte alls lät som jag gjorde i mitt huvud.

Jag brukade tillverka egna böcker också när jag var barn. Jag skrev och ritade bilder och gjorde omslag och häftade ihop allt med en häftklammer jag lånade av mamma. Skrev du också egna böcker som barn? Vi var nog många som gjorde det tänker jag.

Jag trodde faktiskt att jag var en duktig liten barnförfattare ett tag. Fram tills jag var ungefär tolv år. Då blev jag varse om att kanske jag bara var helt vanlig och inte någon självklar begåvning. Jag vet inte vad jag blivit itutad som liten eller om jag föddes med storhetsvansinne. Jag slutat i alla fall skriva då när jag var tolv.

Mitt skrivande har stannat av många gånger efter det. Och således också satts igång. För mig kan skrivprocessen vara otroligt smärtsam där ena Jenny säger ”skriv, du kan”, och andra Jenny skriker ”LÄGG AV, DU ÄR OBEGÅVAD, DU SLÖSAR DIN TID”.

Oavsett detta ger jag inte upp. Jag tycks inte KUNNA ge upp, av någon löjlig anledning.

Och jag älskar böcker. Även när jag är lästrött och bara sneglar på mina boktravar så älskar jag dom. Även när dammet i bokhyllan trivs så fantastiskt att dom bygger bo och skaffar ungar, älskar jag mina böcker.

Jag vet inte riktigt varför men en del av mig tycker att boken är den vackraste av konstformer. Både nya och gamla böcker. Dom gamla med sin annorlunda papperskvalitet, sina gulnade sidor och vackra omslag. Nya böcker med sin snygga omslagsdesign. Alla böcker är såklart inte undersköna. Och alla böcker har inte samma värde, för mig.

En bok av Kerstin Ekman har för mig ett högre värde än en bok av Alex Schulman. Kanske är jag en boksnobb. Det vill jag ju inte vara.

Oavsett så är böcker böcker. Och har i sig, återigen enligt mig, ett ofantligt värde.

 

 

3 thoughts on “BOKTRAVAR, VARDAGSRUMSBIBLIOTEK & STORHETSVANSINNE

Add yours

  1. Då delar du och jag dröm, ungefär 😊 Fast jag skulle vilja kombinera bokaffären med ett café. Tror det skulle vara extra mysigt.

    Skrev också supermycket som liten. Häftade ihop små böcker till mamma precis som du. Tappade också bort skrivandet, flera gånger. Men nu, för bara någon månad sedan, kom jag igång igen. Startade bloggen kort efter det, och är så glad över det. Har fått komma med i en annan gemenskap. Tror absolut du har en framtid inom skrivandet, bara du vill! 😉

    Gilla

Kommentera

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

Sällsamt

Skrivsällskapet Sällsamts gemensamma hörna i kommunikationsrymden

Carola Strömstedt

Om nordisk fantastik och mitt eget skrivande

Johannas deckarhörna

Litteraturblogg med förkärlek för det förskräckande

En chick-lit-karamell blir till

Om allt från spretig synopsis till rigorös redigering

Anethes författardröm

Första Feelgoodromanen i en trilogi som utkommer i augusti/september

Berättande

- om att skriva på en bokserie. Och allt annat.

Skriva läsa leva

om skrivprocessen, ungdomsböcker och en del annan litteratur

KAROLINA 1875

EN BLOGG OM SLÄKTFORSKNING

eva karlssons blogg

OM ATT SKRIVA OCH ATT SKRIVA OM

Försvinner och stannar kvar

En blogg om skrivande och läsupplevelser

Carola Holtan Segerlund

Skrivbloggen om min skrivande väg mot författarskapet

Fredrikas blogg

Vardagsbilder och vykort "till mig själv"

Läsa och Skriva

Ett personligt bloggiversum om litteratur och skapande.

Kan jag bli en författare?

Funderingar och uppsnappat kring skrivprocessen - en väg mot författarskap

The Writeful Blog

"There's nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and open a vein." Ernest Hemingway

Signerat Dezmin

Det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö

Drömmen om en bok

En aspirerande författares vardag

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

