MINA HJÄRTEBÖCKER

Jag har funderat en hel del på dom under senare tid. Mina hjärteböcker. Allt sedan jag drog dammtrasan över dom nu senast. Jag hade egentligen tänk att göra annat den där söndagen men vårsolens okänsliga strålar lyste likt strålkastare upp hemmets alla skavanker.

Smutsiga fönster och dammiga hyllor.

Ibland står jag inte ut med damm och det här var en sådan dag. Jag började med hyllorna med pocketar. Flera hyllplan. Dubbla rader och några travar. Som alltid när jag dammar alla dessa förbannade pocketböcket vill jag köra dom till tippen. Ingen idé att sälja eller ens ge bort. Ingen tycks vilja ha begagnade pocketböcker längre. Synd och skam.

Så dom får bo kvar, ett tag till, på nåder.

Jag dammade vidare och kom till slut till dom verkliga pärlorna. Hårdpärmsböckerna. Jag har nästan helt slutat köpa dessa så dom flesta är från en svunnen tid (en del är gamla som gatan medans andra enbart ett par, tre år gamla).

Det är i dessa bokhyllekvarter som dom flesta av mina hjärteböcker bor. Böckerna jag har en relation till. Någon typ av kärlekshistoria. Böckerna jag läst mer än en gång, vissa upp till fyra. Böckerna som styrt in mig på vissa spår i livet.

Låter det dramatiskt?

Ja kanske.

Men låt mig förklara.

Bilden ovan visar mitt vällästa exemplar av Per Anders Fogelströms Vävarnas barn.

Jag vill bara gråta när jag tänker på den här boken. Inte för att jag blir ledsen, egentligen. Utanför att jag älskar den såå.

Det var den här boken som, när jag läste den första gången som tonåring, väckte mitt alltjämt växande intresse för historia. Och jag älskar äldre tider och historiska berättelser. Formligen älskar.

Jag är evigt tacksam för den här boken.

Egalias döttrar av Gerd Brantenberg. Herre gud. Denna bok var som en religiös upplevelse när jag läste den första gången som 20+ någonting. Boken var min mammas. Hon gick bort när jag var nyss fyllda 18 så jag tror att jag ”norpade” den i pappas bokhylla någon gång efter det. För att mamma hade skrivit sitt namn i den.

Första till sista sidan var en stor AHA-upplevelse för mig då. Den här boken har format mig mer än någon annan tror jag. För det var då den lilla kvinnosakskvinnan flyttade in i min själ och mitt hjärta :).

När min första son var nyfödd bodde vi på Öland. Vi hade inte kabel-tv eller parabol där så det fanns aldrig något att titta på på dagtid (detta var innan mobiltelefonen antågande). Istället läste jag. Ammade och läste, läste och ammade. Det här var en fantastisk tid. Jag hade precis fyllt 20 när jag fick honom och han var, hur skall jag säga, väldens bästa bebis.

Det var under denna tid som Kerstin Ekman, Marianne Fredriksson och Elsi Rydsjö kom in i mitt liv. Halleluja!

För att stanna.

Och det finns så många fler. Agatha Christies alla böcker, Jane Austen. SELMA LAGERLÖF!

Ser jag en Stig Trenter-bok på loppis köper jag den direkt. För alla goda minnens skull. Hans böcker läste jag också som tonåring och ung vuxen.

Min pappas konfirmationsbibel som jag läste (så gott jag kunde) som 12-13-åring. För att jag då så gärna ville bli religiös. Eller trodde jag ville bli det. Jag har många varma minnen av den boken.

Jag dammade vidare i min bokhylla den där dagen då solen sken in genom fönstret och synliggjorde alla hemmet skavanker. Till delen där all kurslitteratur står. Det är många hyllmeter eftersom jag har så svårt att skiljas från sådant som gett mig något. Insikt, förstånd, kunskap (irritation, ilska, ovilja haha). Ja du vet, sådant. Men om dessa böcker får jag skriva en annan gång. Kanske.

Har du någon ”hjärtebok”? fast du kanske kallar det något annat. En bok som är så speciell för dig att du aldrig lär glömma den? Har du någon sådan?

11 thoughts on “MINA HJÄRTEBÖCKER

Add yours

  1. Vilket fint inlägg! Väldigt kul att läsa. Och så skönt att få dammat 😉 Mina hjärteböcker är helt klart alla mina böcker om Harry Potter. Precis som många andra i min generation växte jag upp med dem, och de har format mig till den jag är idag.

    Gilla

    1. Tack 🤗
      Ja Harry-böckerna är fantastiska. Dessutom lyfte dom böckerna liksom upp fantasygenren till många läsares lycka. Jag gillar dom också (dom första tre som jag läst).

      Gilla

  2. Hej Jenny! Tittar in hos din blogg med. Här är en till som älskar att damma och pyssla i hemmet när jag inte arbetar eller skriver på min första feelgoodroman. Det är mest sådana böcker jag läser. Läser sällan deckare, för dom tycker jag om att se på teven eller på Netflix. Trevlig inlägg och jag kommer surfa runt på din blogg när jag har bättre tid. 🙂

    Liked by 1 person

  3. Egalias Döttrar var samma sorts upplevelse för mig, också jag 20 år, för 20 år sedan alltså. Fantastisk!
    Älskar annars allt av Selma Lagerlöf och Sylvia Plaths Glaskupan kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Och, klyschigt nog, Den gamle och havet av Hemingway. Det är något med den boken… 🤔

    Liked by 1 person

  4. Jag tycker också väldigt mycket om Per Anders Fogelströms böcker och har några gamla exemplar som jag inte skulle vilja skiljas från. Annars är Pingvinlektionerna, Johnny var en ung soldat och To the wedding tre starka böcker som nog är de de allra bästa jag läst, och just eftersom läsupplevelserna av dem var så omvälvande vill jag behålla just de böckerna jag läste.

    Gilla

    1. Hej 👋
      Ja visst finns d böcker man aldrig vill bli av med, någonsin.
      Jag har inte läst någon av dom tre böcker du nämner så dom måste jag kika närmare på. Tack för tips. Trevlig helg 🌷

      Gilla

Kommentera

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

Sällsamt

Skrivsällskapet Sällsamts gemensamma hörna i kommunikationsrymden

Carola Strömstedt

Om nordisk fantastik och mitt eget skrivande

Johannas deckarhörna

Litteraturblogg med förkärlek för det förskräckande

En chick-lit-karamell blir till

Om allt från spretig synopsis till rigorös redigering

Anethes författardröm

Första Feelgoodromanen i en trilogi som utkommer i augusti/september

Berättande

- om att skriva på en bokserie. Och allt annat.

Skriva läsa leva

om skrivprocessen, ungdomsböcker och en del annan litteratur

KAROLINA 1875

EN BLOGG OM SLÄKTFORSKNING

eva karlssons blogg

OM ATT SKRIVA OCH ATT SKRIVA OM

Försvinner och stannar kvar

En blogg om skrivande och läsupplevelser

Carola Holtan Segerlund

Skrivbloggen om min skrivande väg mot författarskapet

Fredrikas blogg

Vardagsbilder och vykort "till mig själv"

Läsa och Skriva

Ett personligt bloggiversum om litteratur och skapande.

Kan jag bli en författare?

Funderingar och uppsnappat kring skrivprocessen - en väg mot författarskap

The Writeful Blog

"There's nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and open a vein." Ernest Hemingway

Signerat Dezmin

Det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö

Drömmen om en bok

En aspirerande författares vardag

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

