OBOY

En sak jag aldrig riktigt vågat mig på tidigare, är att skriva en berättelse runt en osympatisk person. Inte så att mina huvudkaraktärer alltid är goda, eller ens trevliga jämt. Nej då, mer fantasi än så har jag.

Men dom brukar ha vissa beundransvärda kvaliteter och likt merparten av oss människor är dom allt som oftast ett hopjox av gott, ont, bra och dåligt. Ja, så brukar mina karaktärer vara.

Men inte i den här storyn som jag skriver på just nu.

OBOY –  Den här snubben är en vidrig jävel.

Inte så att han mördar, våldtar och äter barn. Det är inte en sådan typ av berättelse. Men han är o-medkännande, egocentrisk, narcissistisk och självupptagen. (Ja, jag kände att jag ville vara övertydlig här med hans självuppfyllda personlighet).

Det är spännande som katten skall du veta. Att skriva utifrån en sådan person som man själv absolut INTE vill ha i sin närhet, en sådan som man själv inte vill vara. Du vet, energitjuven nummer ett.

Märkligt är också att emellanåt när jag skriver så blir jag avundsjuk på enkelheten i den här karaktärens liv. Han tar inte hänsyn till andra. Men trots detta tar folk hänsyn till honom vilket bara bekräftas hans egna förträfflighet.

Han plockar i gottepåsen av människors tid, energi och bekräftelse men anser sig ej vara skyldig att återlämna något av det.

Han har en ”om dom vill göra saker för mig är det upp till dom – inget jag kan hållas ansvarig för” – personlighet.

Han minns inte personer i sin närhet. Han tar sig nämligen aldrig tid att riktigt SE dom.

Han är urtypen av människa som aldrig skulle komma på idén att fundera över sina egna brister och tillkortakommande. Och inte ens snudda vid tanken att det finns fler perspektiv än det egna.

Han är det mest självklara på jorden och av någon absurd anledning så har han 4000 följare på Twitter utan att vara ett uns bättre än sin barndomskompis Jörgen som bara har 122 följare. Hans mediokra bilder på Instagram har genererat tusentals följare (folk vet ju inte att dom första 2000 är köpta).

Folk bara hänger på! Och älskar den här snubben och allt han gör.

Emellanåt är det någon som tar sig en funderar – ”vad är det som gör den här mannen så speciell?”. Hjärnan snurrar hos vederbörande, frågorna hoppar fram och tillbaka. Vad kan det vara, vad kan det vara?

Sedan får hen ge upp, för det finns inget svar. Hen nöjer sig då med att ”om alla andra gillar honom borde han ju vara bra, så jag ställer mig i ledet av beundrande dårar”.

Så här är min nya karaktär, sådan här är hans omgivning.

Förstå vilka rysningar jag sitter med här. Vidrig jävel den här snubben.

Men så rolig att skriva om 🙂

Trevlig helg!

3 thoughts on “OBOY

Add yours

  1. Vad kul att läsa om denna karaktär, jag vill veta mer!
    Ett av mina manus har en osympatisk huvudperson, jag lyckades aldrig riktigt göra henne till mer än en självisk människa och ett offer, men alla har ju goda sidor. Att bygga dynamiska karaktärer är så svårt, ser fram emot din resa med denna typ – och då menar jag den ”typ” som min svensklärare tjatade om, han hatade ordet så som vi använde det. Typ. 😀

    Gilla

    1. Den här killen har dock ytterst få goda egenskaper. Eller åtminstone är dom näst intill omöjliga att hitta. Turligt nog är han ”bosatt” i en novell som nu är färdig. Och jag kan återgå till mitt ”riktiga” manusprojekt där karaktärerna inte är sända av satan (haha).
      Jag saknar dina blogginlägg, eller har du kanske skrivit idag? Jag skall gå in och kika. Menar inte att stressa, man hinner ju inte med att skriva bloggposter i tid och otid men ändå – skriv ett nurå 😉 hihi

      Liked by 1 person

      1. Synnerligen otrevlig typ det där med andra ord, hade varit kul att läsa novellen. Skönt iaf att du får umgås med lite trevligare karaktärer framöver 🙂
        Tack, vad glad jag blir. Det är kul att följa dig med. I dag har jag faktiskt publicerat ett, alldeles nyss 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

Bloggen bor hos WordPress.com.

Upp ↑

Sällsamt

Skrivsällskapet Sällsamts gemensamma hörna i kommunikationsrymden

Carola Strömstedt

Om nordisk fantastik och mitt eget skrivande

Johannas Deckarhörna

Litteraturblogg med förkärlek för det förskräckande

En chick-lit-karamell blir till

Om allt från spretig synopsis till rigorös redigering

Anethes författardröm

Första Feelgoodromanen i en trilogi som utkommer i september

Berättande

- om att skriva en bokserie. Och allt annat berättande

Skriva läsa leva

om skrivprocessen, ungdomsböcker och en del annan litteratur

KAROLINA 1875

EN BLOGG OM SLÄKTFORSKNING

eva karlssons blogg

OM ATT SKRIVA OCH ATT SKRIVA OM

Försvinner och stannar kvar

En blogg om skrivande och läsupplevelser

Carola Holtan Segerlund

Skrivbloggen om min skrivande väg mot författarskapet

Fredrikas blogg

Vardagsbilder och vykort "till mig själv"

Läsa och Skriva

Ett personligt bloggiversum om litteratur och skapande.

Kan jag bli en författare?

Funderingar och uppsnappat kring skrivprocessen - en väg mot författarskap

The Writeful Blog

"There's nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and open a vein." Ernest Hemingway

Signerat Dezmin

Det finns bara ett sätt att födas, men tusen sätt att dö

Drömmen om en bok

En aspirerande författares vardag

Bokstund

You can make anything by writing - C.S Lewis

