September

Det är 1 september idag. Och det är nog nu som hösten drar igång. Härliga, färgsprakande, solstarka och ofta ganska blöta september.

Den här sommaren hade jag tänkt att hinna med att läsa ett uppsjö av böcker. Min boktrave stod där hög och vinglig och tålmodigt väntade när jag sprang av och an som en yr höna. När jag målade och tapetserade. Grävde och planterade. Gick långa promenader med hunden och joggade med dotter.

Tappert stod den där när jag gjorde allt det där vanliga, allt det där som blir så mycket mer på sommaren när alla är hemma. När jag diskade, dammsög, tvättade och lagade mat. All denna förhatliga mat som skall tillagas i tid och otid.

Mest av allt var det nog ändå hunden som stod emellan mig och boktraven. Jag brukar skoja om att hon, vår tvååriga schäfer, tar mer tid och kraft i anspråk än mina tre barn gjorde när dom var små. Det är inget att skoja om egentligen. Hon kostar på.

Att handla. Alltså det där helt vanliga handladet. Mat, toapapper, tvål och frukt. Det tar tid från bokläsandet.

Sedan förväntas man njuta av sommaren också. Sitta på uteservering med vänner. Besöka skansen och gå på grönan. Sådant tar också tid från bokläsandet.

Min boktrave står kvar. Lite hängande sådär och med ett skirt dammtäcke som sällskap. Men jag tycker mig nog se en och annan rysning i bokryggarna. Kanske är det höstens antågande. September. Spänningen om det som komma skall. Hoppet om att  – NU, NU, har hon snart tid att läsa oss och, HEJ vad vi skall ta med henne på äventyr då.

Jag tänker inte göra dom besvikna. NU skall jag ta mig tid.


PS. Oh, vad det känns härligt att vara åter här, på lilla bloggen ❤

Spara

One Comment

Kommentera

