Bokfynd

Nu har jag gjort bokfynd igen. Vilket i sig kanske inte är någon större bragd med tanke på att second hand-butiker nästan kastar böckerna efter en.

Sedan jag läste ett reportage om hur mycket böcker som kastas och eldas upp nuförtiden vill jag bara gråta. Men jag kan inte ”rädda” dom alla 🙂 .

Jag köpte Jane Austen x 2 – Emma och Sens and sensibility. Jag har läst dom bägge, men på svenska. Detta är engelska upplagor i storpocketvariant. Mitt favoritformat för bekväm läsning.

Jag älskar Jane Austen. Men vem gör inte det?

Jag hittade en ordbok/ordförklaringsbok jag ej har sedan tidigare. Jag älskar ordböcker och synonymböcker från olika tider. Denna är från 1955 och snyggt grå. Ett riktigt kap.

Elsi Rydsjö´s Kvinnorna på stensvik (-77). Första boken i Stensvikstriologin. Jag måste nu få tag på del 2 och 3. Men det borde inte vara så svårt.

Kära Elsi. Tack för att du skrivit om svensk kvinnohistoria i dina romaner. Vad vore vi utan dig.

Sist men inte minst  – en fransk poesibok från 1864. Jag som inte ens kan franska. Denna köpte jag till min 16:åriga dotter som pluggar franska på gymnasiet. Perfekt och lättsam läsning för en tonåring, eller vad säger du?

Ärligt, jag köpte den mest för det vackra omslaget. Tyckte det passade sig. Eftersom dotter älskar koboltblå.

Hojta till om jag skall slå upp något gammalt ord i min ny-gamla ordbok. Det gör jag så gärna 😉

Spara

Spara

Spara

Spara

2 Comments

Kommentera

