Soundtrack

Jag kan inte lyssna på musik när jag skriver. Kan du?

Jag kan inte tänka strukturerat och lyssna samtidigt. Sådan har jag alltid varit.

Jag kunde exempelvis inte plugga och lyssna på musik samtidigt när jag studerade, något som flera av mina kurskompisar kunde.

Jag vet inte vad detta beror på. Är min hjärna begränsad? Kanske (he he).

Hur som helst så tappar jag tråden hela tiden när jag lyssnar och skriver samtidigt för att jag blir så inne i låttexten. Jag har provar instrumentalt och det går lite bättre, men inte heller det är bra. Jag blir störd och upplever musiken som oljud.

Strunt samma! Om det går bättre att skriva utan musik är det nog bättre att kort och gott – skriva utan musik.

Och detta hindrar inte mig från att ha soundtrack till mina skrivprojekt. Låtlistor som tar mig till rätt plats, tid och känsla.

När det tagit stopp. När orden slutat flöda. Då lyssnar jag lite och har jag tur kommer orden åter.

I mitt pågående skrivprojekt, som jag hoppas kunna berätta lite om i ett blogginlägg framöver, är den här (nedan) första låten i mitt soundtrack. Jag gillar den.

https://open.spotify.com/embed/track/5b9JOS3nw5APfAhL8RXhiW

Har du ett soundtrack till ditt skrivprojekt?

Spara

Spara

Spara

14 Comments

  1. Jag lyssnar på musik ibland, det beror på känsla och så. Men helst har jag på en soundboard med ljud, oftast typ regn 😊 Har inte skapat mig någon soundtrack men det skulle nog vara kul att göra det.

    Liked by 1 person

    Svara

      1. Ja precis! Finns flera olika. Tycker även om ljud med sprakande brasor. Jag brukar använda en sida som heter Ambient Mixer för där finns det så mycket, men det finns också lite enklare ljud på Youtube 😊

        Liked by 1 person

      2. Nu har jag tittat närmare på Ambient Mixer och jag är så tacksam. Att jag missat detta är en gåta. Jag är ganska säker att detta är något jag kommer använda mig av – så TACK! Jättetack.

        Liked by 1 person

  2. Ljudet av regn lät som en strålande idé!
    Jag lyssnar en del på klassiska pianomusik när jag skriver. Det distraherar inte. Men jag blir så påverkad känslomässigt att fel stycke kan sänka mig helt och tvärt om, så jag väljer noga vad jag lyssnar på och stänger av direkt om musiken drar ner mig.
    Har en temasång för nuvarande manus, Fight Song av Rachel Platten.

    Gilla

    Svara

    1. Ja jag är också känslig för musik. Blir uppåt & sänkt av rätt/fel musik. Så det gäller att träda varsamt. Fight song är bra! Jag lyssnade mycket på den när jag sminkade mig förut – som pepp 😁

      Liked by 1 person

      Svara

      1. Det är visst inte helt ovanligt, men det är klart, musik kan ju både sänka och höja blodtryck visar forskningen. Vi lär vara några stycken som påverkas av den. Det kanske vi ska vara glada för? Då kan vi ju använda musiken i upplyftande syfte också.

        Visst är den! Min peppsång och manusets temasång, bra kombo just nu 🙂

        Liked by 1 person

  3. Hej hej! Hittade hit via Marie.

    Jag gillar att lyssna på avslappningsmusik när jag skriver. Finns massvis på t.ex. Youtube, med olika grader av intensitet. Vissa är mest en ljudmatta, men de jag gillar mest har en lugn melodislinga som upprepas i olika former. I och med att musiken är så förutsägbar sorterar min hjärna in den som bakgrund. Annan instrumentell musik tycker jag också lägger sig i vägen för skrivandet.

    Gilla

    Svara

    1. Hej 👋 kul. Tack för besöket. Jag skall testa mig fram lite inom detta område tror jag. Det du nämner om ‘förutsägbar ljudslinga’ tror jag kan fungera på mig också. Tack för tips!

      Gilla

      Svara

  4. Hej, det verkar vara lite olika det där. En del tycker om att skriva till musik, en del inte. Jag skriver ofta som bäst i tysthet, men ibland kan jag ha instrumental musik i bakgrunden och ibland tar jag en paus och låter mig inspireras av musik (har en låååång låtlista för det. Jag har även ett soundtrack till mitt pågående projekt. Speigel im spegel med Arvo Pärt: https://open.spotify.com/track/7zHd9LxIZB8WKosSWN9Umj

    Liked by 1 person

    Svara

  5. Bara hittepå här ovan hade ett bra tips. Det ska jag kolla upp. Annars skriver jag bäst och helst när det är tyst omkring mig. Häromveckan ville jag lyssna till lite 70-talsmusik (för det är där jag befinner mig i romanen just nu) och upptäckte då att mitt Spotify-konto hade gått ut sedan länge. Men nu har jag laddat upp igen och lyssnar mellan skrivandet.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

