Research

När jag för en tid sedan, glad i hågen, började skissa på mitt nuvarande skrivprojekt kunde jag inte riktigt föreställa mig vilket omfattande researcharbete skrivandet av ett historiskt manus skulle komma att innebära. Och detta trots att jag sedan länge närt ett historieintresse och emellanåt läst mer än skäligt mycket svensk historia i böcker och tidningar.

Information skulle inhämtas och källor uppsökas. Böcker, databaser, arkiv, fotografier, googlesökningar, gamla dagstidningar och mer därtill. Information skulle insamlas om övergripande samhällsrelevanta ting såsom politiska förhållanden och samhällsuppbyggnad. Och om små detaljer, som smörbyttors och kaffekannors utseende. Detaljer, så att kulisser skulle kunna tona upp för mitt inre, och för att använda i miljöberättandet.

När min berättelse inleds är året 1905 och platsen Stockholm. Min huvudkaraktär, som är man, är i färd att utöva sitt yrke. Ett yrke, genom vilket han ständigt kommer i kontakt med en av samhällets mest utsatta grupper.

Han är inte särskilt trevlig min huvudkaraktär och högst ovilligt blir han ändå något av en hjälte. Hur och varför, kan jag såklart inte berätta utan att säga för mycket. Men den är lite klurig, min berättelse. Min önskan är att synliggöra den tragik som ämnet omgärdas av men med ett visst mått av värme och en dos av underfundighet. Det finns humor, tror jag. Eller jag hoppas det iallafall. Det är eftersträvansvärt.

Ämnet är inte helt nytt för mig. Jag har länge varit intresserad av människorna som levde på nåder i Sverige förr. Jag har läst mycket redan tidigare. Men trots det så måste jag känna till mer, lära mig mer. Allt från hur vissa lagar såg ut, till hur dom efterlevdes. Hur sjukvården var etablerad och hur polisen arbetade i sin kontakt med utsatta människor. Jag vill hålla mig så nära sanningen som möjligt. Även om mina karaktärer och min berättelse är fiktiv.

Ibland måste jag samla på mig så mycket information att jag nästan spricker, enbart för att skapa en ansamling av ord som tillsynes är den mest anspråkslösa i världen.

När jag beskrev min huvudkaraktärs promenadväg till arbetet för en tid sedan rörde det sig inte om mer än ett par ynka meningar. Dom ser inte mycket ut för världen. Men dom innehåller timmar av arbete som jag använde genom att titta på gamla bilder av Stockholmsgator och andra detaljer. Och kartor, såklart. Och till läsning om kvarter och byggnader.

Det bästa med research är ju ändå att när den är gjort, så är den gjord. Nu kan min karaktär vandra av och an i Stockholm utan mig, och mina googlingar =)

På vissa ställen i mitt manus har jag markerat några punkter med en annan textfärg, så här [] Detta betyder att jag skall återkomma och göra research. Som exempelvis när min huvudkaraktärs avlidna pappa omnämns, hur han kom från bruksorten i Norra Värmland till Stockholm i början av 1820-talet för att arbeta på []

Ja jag har inte den blekaste aning faktiskt, än.

Men bäst för mig är ändå att göra min research samtidigt som jag skriver, så länge avbrotten inte tar död på ett ”flow” såklart.

Och på det stora hela tycker jag research är roligt. Eftersom tiden och ämnet intresserar mig så mycket.

Men det är också tidskrävande och emellanåt besvärligt. Exempelvis när det inte går att finna önskad och eftersökt information.

En annan utmaning är att min huvudkaraktär är mer intresserad av politik än vad jag är. Han tycker och tänker en del om den politiska arenan i Sverige. Bland annat har han mindre fördelaktiga åsikter om norrmän och deras arbete för unionsupplösningen som nådde sitt slutskede just 1905. Jag gödslar inte med denna typ av information, men lite behövs. Läsaren måste ges en chans att befinna sig i ”händelsernas centrum”. Ges möjlighet att känna av atmosfären, tiden och dess yttringar.

Framför mig på väggen, ovanför min arbetsplats, här, där jag sitter just nu, sitter bilder uppnålade på väggen. Dom är resultatet av det första stadiet i min research. Det är fotografier jag skrivit ut från Internet. Som jag ”lånar” lite tillfälligt. Det är fotografier på människor, miljöer och saker från runt tiden 1905. Jag har exempelvis ett foto på min huvudkaraktär. Eller rättare sagt på en man som såg ut så som jag tänker mig att min huvudkaraktär ser (såg) ut. Ett fotografi på min huvudkaraktärs gamla mor sitter också uppe här. Och på kokerskan Hulda och pigan/husan Anna Hjelm. Men jag har också fotografier på människor som liknar dom som min berättelse egentligen handlar om. Dom mest utsatta.

Jag vet inte om mitt skrivande kommer att leda till något. Jag vet inte om jag någonsin blir klar med det här skrivprojektet eller ens om det kommer att läsas. Men jag fortsätter med min research och lär nog skriva vidare trots allt, eftersom det jag skriver på nu är precis något sådant som jag själv skulle vilja läsa. Och har jag tur så får jag ihop det till slut.

Tack för att du orkade läsa. Kram!

Spara

4 Comments

  1. Oj oj oj!
    Intresse för politik hos karaktärer, under början av 1900-talet, bara det gör mig svettig. Förstår att det är mycket som måste läsas in som inte kommer på papper sedan.
    Om du inte redan följer carolaholtansegerlund.wordpress.com så rekommenderar jag hennes blogg, för ni verkar skriva om samma epok och Stockholm, så ni kanske kan ha utbyte av varandra. Carola uppdaterar mest med inlägg om sin research.

    Liked by 1 person

    Svara

  2. Vilket spännande projekt! Men otroligt mycket jobb, det förstår jag. Hur organiserar du dig i ditt arbete när du har så mycket information att hålla reda på? Har du något system för hur du för anteckningar till exempel? Ett arkiv i hemmet? Eller klarar du av att komma ihåg det mest väsentliga ändå?

    Liked by 1 person

    Svara

    1. Jo det är roligt. Men mycket att hålla reda på. Just nu lever jag i en värld av små lappar i fysisk form och ett word-dokument med hänvisningar och länkar. Och travar med böcker här bredvid på skrivbordet med flärpar i som kom ihåg för intressanta sidor. Jag skall sortera och organisera mig lite snart, men jag drar mig för det. Men det måste ju göras 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

